"Nem értünk rá tanulni, mert folyton tanítottak."
-Karinthy Frigyes-
Ezért mi nem így csináljuk!
A napirendünk hétfőtől csütörtökig:
7,30-tól gyülekezünk, de egészen fél 9-ig várunk arra, hogy mindenki a maga ritmusában megérkezzen.
8,00-tól közösen reggelizünk a gyerekekkel, mert úgy gondoljuk, hogy a közös étkezések fontos alkotórészei a mindennapoknak. Ekkor tartalmas beszélgetésekre is sor kerülhet, fel tudjuk térképezni, hogy ki milyen hangulatban érkezett az adott napon közénk.
8,30-kor elkezdődnek a délelőtti projektek, csengőszó nélkül a saját igényeinkre szabva a szüneteket. Ha belefeledkezünk az érdekes feladatba, akkor előfordul, hogy szünetet sem tartunk! Ha megéhezünk, megtízóraizunk.
11,00-tól átmozgatjuk magunkat: tornázunk, jógázunk, néptáncolunk, népi játékokat játszunk. Szóval, változatos módon vezetjük le a felhalmozódott energiát!
12,00-kor megebédelünk és pihenünk. A meseolvasás, a relaxálás elmaradhatatlan részei lesznek a délutánoknak. Aki nagyon elfáradt, aludhat is.
13,00-tól szabadon játszhatnak a gyerekek. Aki alszik, ezzel az idővel is meghosszabodik az alvásideje. A kíváncsi gyerekek ilyenkor a szabadon álló polcokról bármilyen "okos" játékkal is játszhatnak.
14,00-tól kezdődik a délutáni "ügyesítő". Amíg délelőtt az agyunkat fejlesztettük, addig délután a kezünket fogjuk. Kézműves tevékenységek, finom motorikát fejlesztő feladatok töltik ki ezt az idősávot.
15,00-kor közös beszélgetéssel értékeljük a munkánkat. Átbeszéljük az adódó nehézségeket, megfogalmazzuk, hogy mi volt a legjobb a napunkban. A magánéletben is fontosnak tartom, hogy tudjunk örülni egymás sikerének, hogy hálát tudjunk adni a legapróbb sikerünknek is. Ezek a beszélgetések felszínre hozhatják a bennünk meglapuló hasonszörű érzéseket. Ekkor tervezzük meg a következő napot, hogy másnap kire milyen feladat vár majd.
16,00-kor elmehet, aki szeretne. Mi egészen 17 óráig felügyelünk arra, aki még marad.
A napirendünk pénteken:
Alapjaiban hasonló a hét többi napjához, de egy fontos részében eltér!
A péntek délelőtti projekt nem tanuláshoz kötött tevékenység, tehát nem fog elmaradni az ismeretekkel az, aki ezeken nem vesz részt. (külön órák, edzések lehetnek erre a napra tömbösítve) Kísérletezünk, új területeken próbáljuk ki magunkat és egy hónapban egyszer külső helyszínre látogatunk. Múzeumpedagógiai foglalkozásokon, színházi előadásokon, üzemlátogatáson stb. veszünk részt.
Ezeken a pénteki napokon egész délelőtt angol nyelvi játékos foglalkozások lesznek, mert a hét többi napján nem kerül elő az idegen nyelv. Alapelvem, hogy a gyerek az anyanyelvén tanuljon meg hibátlanul kommunikálni, utána kezdjen idegen nyelv megtanulásába. Tudom, hogy a mai kor emberének már elengedhetetlenül fontos a nyelvtudás, de az első "iskolai" év, nem erre való, hanem az alapkészségek megszilárdítására! Semmiféle hátrány nem éri a gyermekünket, ha "csak" 8 évesen kezd el angolul tanulni. A péntek délelőttök az érdeklődés fenntartására szolgálnak azoknak, akiknek a szülei ezt kérik és igénylik.